Arabische predikant waarschuwt Nederland voor Moslims

De Arabische predikant George Kazoura wil een nieuw kinderthehuis in Rama bouwen. Hij was in Nederland op uitnodiging van Christenen voor Israël.

Het thema van zijn toespraak was: Als Arabische christen werken in Israël. Ds. Kazoura is al heel wat jaren samen met zijn vrouw verantwoordelijk voor het Huis van Liefde en Vrede, waar verwaarloosde Arabische kinderen liefdevol worden opgevangen. Dit huis staat in Rama in Galilea, helemaal in het noorden van Israël. Het zijn bijna allemaal moslimkinderen die daar komen, afkomstig uit verschillende Arabische dorpen in Galilea.

Nederland te tolerant voor Moslims

Ds. George Kazoura, zelf Arabier van geboorte, waarschuwt Nederland voor zijn tolorantie jegens moslims. Ze zullen jullie de vrijheid ontnemen vertelde Pappa George, zoals hij thuis genoemd wordt in zijn kindertehuis. Julie Nederlanders zijn veel te tolerant en dat zal jullie de kop kosten. En ze zullen jullie de vrijheid ontnemen, doordat jullie hun vrijheid gunnen en geven. Geef je ze 1 vinger dan pakken ze de hele hand. Op elke plaats waar nu een moskee staat, is dat grondgebied nu van de islam en dat krijg je nooit meer terug. En zo zullen ze heel Nederland veroveren.

Bij de opmars van de islam speelt die moskee een centrale rol. De moskee is niet alleen het gebedshuis, het is ook het commandocentrum van de jihad. Dagorders worden vanaf de kansel in de moskee uitgevaardigd.   Het kan niet meer dan enkele jaren duren, of de laatste Arabische, Turkse of Syrische christenen zullen Nazareth, Bethlehem, Groot-Syrië, Turkije en Irak verlaten hebben. In moslimse ogen is dat een historisch belangrijke ontwikkeling, die samenvalt met de vreedzame verovering door de islam van Europa. Jullie Nederlanders, maar ook de regering, kan het allemaal niks schelen, integendeel, met grenzeloze naïviteit bouwen jullie moskeeën voor deze migranten uit de islamitische wereld. Terwijl de elite de viool van het multiculturalisme bespeelt, staan de buitenwijken al bijna in brand.


Essalam Moskee Deze moskee is de grootste van Nederland en wordt op dit moment gebouwd vlak bij De Kuip. Klik op het plaatje voor een overzichtsfoto.

Geloven zoals Abraham
Alleen omdat hij van God het ‘geloof van Abraham’ heeft gekregen, kon de Arabische Israëliër George Kazoura de Joden die hem zijn huis uitjoegen vergeven. Nu kan hij het als baptistenvoorganger met Joden beter vinden dan met Palestijnse christenen.

Het is 1948 als de Israëlische staat wordt gesticht. Het rooms-katholieke Arabische gezin Kazoura woont dan in Haifa. Als zij tijdelijk hun huis verlaten omdat de vader van de dan vier jaar oude George naar het ziekenhuis moet, eigenen Joodse immigranten zich ongevraagd hun woning toe. Niemand die er iets aan doet, zeker niet de achtergebleven Arabieren. Die zijn bang dat de Joden hen zullen doden als zij in opstand komen.

Al op jonge leeftijd maakt George zo kennis met haat. ,,Van de ene op de andere dag stonden we op straat, en hadden we niets meer. Uiteindelijk vonden we in Nazaret een kamer van 25 vierkante meter, waar wij met een heel gezin in moesten leven. Ik was woedend en in mij groeide een enorme agressie richting Joden en richting God.”

George Kazoura, die als Arabische Israëliër probleemloos een Israëlisch paspoort krijgt, groeit geleidelijk af van het geloof van zijn ouders en sluit zich al jong aan bij de jongerenafdeling van de plaatselijke communistische partij. ,,Ik beschouwde mijzelf als atheïst en zei tegen mijn vader: Ik wil geen idioot zijn, zoals jij. Hoe kun je nou geloven in een God die je huis afpakt?”, zegt hij nu, terugblikkend. Toch belandt hij op zijn achttiende op een evangelisatiebijeenkomst van de Vergadering van Gelovigen, waar een Amerikaanse evangelist spreekt. Hij raakt onder de indruk van zijn toespraak. Hij gaat bidden en Bijbellezen, maar raakt verontwaardigd als hij ontdekt dat Jezus, om wie het in het christendom draait, een Jood is. Dit terwijl George juist zo’n uitgesproken hekel heeft aan Joden. Er is een visioen voor nodig om hem op het juiste spoor te zetten, vertelt hij. ,,Jezus verscheen aan mij, en zei: Ik ben de Zoon van God. Ik ben gestorven voor jouw zonden. Kun jij de Joden vergeven, zoals ik jou je zonden heb vergeven?”

Dit blijkt een levensveranderende ervaring voor Kazoura te zijn. Hij bekeert zich, spreekt buiten op straat vergeving uit over wat de Joden zijn familie hebben aangedaan, keert het communisme de rug toe en gaat naar een Bijbelschool in Zwitserland. Na drie jaar keert hij terug als baptistenvoorganger, en begint hij een Arabischtalige baptistengemeente in Rama.

Kindertehuis
Kazoura, een kleine bescheiden man van inmiddels 63, vertelt zijn verhaal terwijl hij in Nederland is. Hij is betrokken bij een christelijk kindertehuis in Rama – ,,het enige christelijke kindertehuis in heel Israël!” – en toert op uitnodiging van Christenen voor Israël door Nederland om fondsen te verzamelen voor een nieuw gebouw. Overal waar hij komt moet hij uitleggen dat hij geen Palestijn is, maar een Israëlische Arabier. Met de Palestijnen blijkt hij – hoewel zij ook Arabisch zijn – zelfs bijzonder weinig op te hebben. Tijdens het gesprek verdedigt hij de Israëlische politiek. ,,Welk land zou niet ingrijpen als terroristen bomaanslagen plegen op de bevolking?”

Maar ook in zijn functie als christelijk voorganger heeft hij geen contact met collega-predikanten in de Palestijnse gebieden. Dat heeft alles te maken met Kazoura’s Israëlvisie. ,,Ik lees in mijn Bijbel dat het volk Israël een bijzondere plaats heeft in Gods beloften, en dat ook het land dat ooit door God aan Israël gegeven is daarin een functie heeft.”

Volgens hem zijn er nogal wat Palestijnse christenen die deze Bijbelse beloften voor Israël bewust negeren, omdat zij problemen hebben met de houding van de huidige Israëlische staat. ,,Ik kan daar niet in meegaan, en moet hen op dat punt weerspreken. Dat heeft tot gevolg dat ik niet meer welkom ben op de Westbank en in de Gazastrook. “Jij veroorzaakt alleen maar problemen”, zeggen de christenen daar. “Tja, ik kan mijn Bijbel niet anders lezen.”

Betere contacten heeft hij met Messiasbelijdende Joden. Die sponsoren ook zijn gemeente en zijn kindertehuis. Deze contacten zijn zo innig dat Kazoura, hoewel hij zich daartoe niet verplicht voelt, zodra hij weer terug is in Israël met hen het Loofhuttenfeest meeviert.

Intussen groeit zijn gemeente. Die heeft nu zo’n 120 leden, voornamelijk tot het christendom bekeerde moslims. ,,Er zijn nu zo’n 35 moslimfamilies tot geloof gekomen”, zegt hij. Hoewel er vanuit de moslimgemeenschap af en toe wordt gedreigd tegenover moslims die zich bekeren, komt het zelden tot geweld. ,,We zijn dan ook continu in gesprek met de moslimgemeenschap. We spreken uit dat we van ze houden, maar dat we niet kunnen geloven in hun profeet, omdat Mohammed geen echte profeet is.”

Dat bleek volgens hem onder meer toen een islamitische man genezing zocht voor zijn dochter, die leed aan schizofrenie en waandenkbeelden. Toen een islamitische genezer haar probeerde te genezen, schold zij hem uit voor varken. Uiteindelijk kwam de vader met zijn dochter bij Kazoura. Die wilde alleen voor haar bidden als zij werkelijk geloofde dat Jezus haar zou kunnen helpen. Dat sprak ze uit, hij bad en ze genas van haar aandoening en kwam bovendien tot geloof. ,,Zij is onder moslims gaan getuigen van Jezus, en daardoor zijn uiteindelijk al die families tot geloof gekomen.”

Tijdens zijn bezoeken aan Duitsland en Nederland komt Kazoura deze vorm van geloof – het rotsvaste vertrouwen dat God gebeden zal verhoren – maar weinig tegen, zegt hij. ,,Jullie zijn eerder geneigd te geloven met je hoofd, willen alles beredeneren. Dat is in feite ongeloof, want dan wil je niet accepteren dat Jezus in staat is grote dingen te doen”

Sinds zijn bekeringservaring twijfelt Kazoura niet meer op deze manier. ,,Toen God Abraham op hoge leeftijd riep om naar een vreemd land te verhuizen, had Abraham dat ook kunnen wegredeneren. Maar nee, hij ging en stelde al zijn vertrouwen op God. Dát is geloven. Ik dank God dat ik ook iets van dat Abrahamsgeloof heb gekregen”

Met dank voor dit artikel aan Christenen voor Israel;

vragen  welkom op www.tora-yeshua.nl,

Ben Kok

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: